Fenntartható városi közlekedésfejlesztés
A soproni Várkerület I., kb. 15e m2-nyi köztér-fejlesztése 2015-ben elkészült. A Várkerület II. üteme a Várkerület integráns részét képező terület, a Várkerület Ötvös utca és Széchenyi tér közötti szakasz megújítását tartalmazza. Alapvető cél, hogy az elkészült területtel összhangban gyalogos és kerékpáros dominanciájú, csillapított forgalmú, burkolatában, berendezéseiben, közvilágításában és közműhálózatában is megújított köztér szakaszokkal váljon egységes közlekedési övezetté a Várkerület.
A Széchenyi tér és az Ötvös utcai szakaszon a jelenlegi – a Várkerület legkeskenyebb részén – befejeződik az útpályát kétoldalról szegélyező gyalogosforgalmi területek megújulása.
Az elkészült I. ütemet a Széchenyi tér felőli irányba kiterjesztve kibővül a forgalomcsillapított terület határa is, amelyen a tömegközlekedés előnyben részesítése történik meg. Ugyancsak kibővül az I ütemben elkészült kerékpárút hálózata az azt kiegészítő kerékpáros közlekedési útvonalakkal. A kerékpárhálózat fejlesztése a kerékpártárolók elhelyezésével is jár. A köztéri akadálymentesítés az I. ütemben elkészült köztér-szakasznak megfelelően valósul majd meg.
Rövid összefoglalás a projektről
Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata jelen projekt keretében folytatni kívánja a belvárosi forgalomcsillapított övezet bővítését a hiányzó szakasz megépítésével.
A fejlesztés I. ütemének keretében a soproni Várkerületen kb. 15e m2-nyi köztér-fejlesztése készült el 2015-ben. A fejlesztés II. üteme a Várkerület integráns részét képező területet, az Ötvös u. és Széchenyi tér közötti szakasz megújítását, átalakítását tartalmazza. A beruházást követően közel 2800 m2 köztérfejlesztés valósul meg. Alapvető cél, hogy az elkészült területtel összhangban egy gyalogos és kerékpáros dominanciájú, csillapított forgalmú, burkolatában, berendezéseiben, zöldterületeiben, közvilágításában és közműhálózatában is megújított köztér szakaszokkal váljon egységes közlekedési övezetté a Várkerület.
A fejlesztés eredményeképpen befejeződik az útpályát kétoldalról szegélyező gyalogosforgalmi terület megújulása. Az elkészült I. ütemet egyik irányban kiterjesztve kibővül a forgalomcsillapított terület határa. Forgalmi küszöbök létesülnek, valamint új gyalogátkelőhely kialakítása is megtörténik. A fejlesztési területen a tömegközlekedés előnyben részesítése továbbra is fontos cél. Ugyancsak kibővül az I ütemben elkészült kerékpárút hálózata az azt kiegészítő kerékpáros közlekedési útvonalakkal. A kerékpárhálózat fejlesztése a kerékpártárolók elhelyezésével is jár. A köztéri akadálymentesítés az I. ütemben elkészült köztér-szakasznak megfelelően valósul majd meg. A fenti beavatkozások a Felhívás 3.1.1 B) Forgalomcsillapítás, közlekedésbiztonság, akadálymentesítés önállóan támogatható tevékenység keretében valósulnak meg.
A beruházás eredményeként a fenntartható közlekedési módok előnyben részesülnek és a projekt eredményeként egyetlen fenntartható közlekedési mód sem kerül hátrányosabb helyzetbe a fejlesztést követően a beruházást megelőző állapothoz viszonyítva.
A projekt a közúti közlekedésről szóló 1988. I. tv. 8. § (1a) bekezdésével összhangban kerül tervezésre valamennyi közlekedő igényeinek a figyelembevételével.
A beruházás során a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről szóló 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet szerint elvégezzük a közúti biztonsági auditot, amely ajánlásait és megállapításait figyelembe kell venni a tervek elkészítésekor.
A részletes dokumentációban meghatározásra és bemutatásra kerül, hogy a forgalomcsillapítás eszközeivel (kiváltással vagy a meglévő szakasz forgalomtechnikai, építési forgalomcsillapításával, vagy egyéb eszközökkel) milyen sebesség-, illetve az átmenő forgalom mértékének a csökkentése érhető el a fenntartható városi közlekedés érdekében.
A tevékenységeket a fenntartható (közösségi, kerékpáros, gyalogos) közlekedési módok előnyben részesítésével tervezzük és valósítjuk meg.
A közlekedésbiztonsági vagy forgalomcsillapítási tevékenység által érintett települési kerékpárforgalmi hálózatot vagy települési kerékpáros közlekedés útvonal esetében, a kerékpáros közlekedés biztonságos levezetése érdekében a település kerékpárforgalmi hálózati tervével összhangban tervezzük és valósítjuk meg.
A kialakításra kerülő sebességlassító eszközök (pl.: küszöbnek, vagy „fekvőrendőrnek”) olyan kialakításúak lesznek, hogy azok a területre érvényes sebességkorlátozást betartva jól járhatóak és láthatóak legyenek. Gondoskodunk a sebességcsökkentő elemeknek legalább a megállási időtávolságból történő felismerhetőségéről. A sebességlassító eszközöket kizárólag az e-ÚT 03.07.13 Tervezési útmutató a közutakon alkalmazható sebességcsökkentő eszközökről című műszaki előírás alapján építjük ki. A sebességlassító eszközök kerékpárosbarát módon valósulnak meg.
A parkolási rendszer infrastrukturális és informatikai korszerűsítése, fejlesztése esetén bemutatjuk, hogy a parkolási rendszer korszerűsítése, illetve a kapcsolódó szabályozási intézkedések hogyan járulnak hozzá a fenntartható közlekedési módok előnyben részesítéséhez, valamint a belső városi területek gépjárműforgalomtól való mentesítéséhez, forgalomcsillapításához.
A beruházást követően kimutatható forgalomcsillapítás valósul meg.
Fotók forrása: Hetedik Műterem (hetedik.hu)